نقد و تحلیل سیاستهای دولت دوازدهم

بررسی و نقد و تحلیل عملکرد و سیاستهای دولت دوازدهم

نقد و بررسی/ روحانی:ان‌شاءالله "مرگ" از ‏شعارهای ما حذف شود

آقای حسن روحانی در  همایش تجلیل از فعالان ستادهای ‏انتخاباتی در دوران تبلیغات انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، بیان کردند که :"ان‌شاءالله "مرگ" از ‏شعارهای ما حذف شود"

 

حال بنده دو برداشت از این گفته دارم:

اول اینکه معنی آن این است که انشاءالله روزی برسد که ظالمان و استکبارگران جهان، دیگر نیستند تا مردمان آزاده را رنج دهند و دیگر نیازی به "مرگ بر" نیست؛ که این آرزوی تمام دنیا است و یکی از اهداف انقلاب ما هم برای تحقق این مهم بوده است.

 

برداشت دوم که بنده دارم این است که منظور این است که انشاءالله بغض و کینه نسبت به مستکبران و کودک کش های جهانی را ابراز نکنیم و یا آن احساس را از بین ببریم.


ادامه در ادامه مطلب...

 

من فکر میکنم که منظور آقای رئیس جمهور ، برداشت اول است؛ اما برای کسانی که دومین برداشت را داشته اند، مطالب و نکاتی وجود دارد که بیان می کنیم


 الف)از منظر عقل،

طبیعی است که یک گروه و ملتی که میخواهد از زیر سلطه ی چپاولگران و استعمارگران غارتگر خارج شود، با دشمنی و کارشکنی آنها روبرو می شود. به قول شهید بزرگوار مطهری، قطاری که در حال حرکت است سنگ میخورد!

حال آیا راه حل این است که این ملت دشمنی آن استعمارگران را نادیده بگیرند؟ آیا می توان این دشمنی را رفع کرد، بدون آنکه از اهداف و راه و روش خودمان کوتاه بیاییم و گوش به فرمان باشیم؟

 

مرگ بر آمریکا


ب) از منظر قرآن کریم;

در قرآن هم به این موضوع اشاره شده که به آن می پردازیم:

 

  • در آیه 120 سوره بقره خداوند خطاب به پیامبر می فرماید:

وَلَنْ تَرْضَىٰ عَنْکَ الْیَهُودُ وَلَا النَّصَارَىٰ حَتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ (هرگز یهود و نصاری از تو راضی نخواهند شد مگر آنکه پیروی از آیین آنها کنی/ترجمه الهی قمشه ای)

 

پس باتوجه به این آیه و گفته ی خدای متعال، دشمنان ما تنها زمانی از ما راضی می شوند که اصول و روش و اعتقادات خود را کنار بگذاریم و از آنان پیروی کنیم.

 

 

  • در آیه ی 4 سوره ممتحنه خداوند حضرت ابراهیم(ع) و قومش را مثال می زند و میفرماید:

قَدْ کَانَتْ لَکُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِی إِبْرَاهِیمَ وَالَّذِینَ مَعَهُ إِذْ قَالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَآءُ مِنْکُمْ وَمِمَّا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ کَفَرْنَا بِکُمْ وَبَدَا بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمُ الْعَدَاوَةُ وَالْبَغْضَاءُ أَبَدًا حَتَّىٰ تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَحْدَهُ(رای شما سرمشق خوبی در زندگی ابراهیم و کسانی که با او بودند وجود داشت، در آن هنگامی که به قوم (مشرک) خود گفتند: «ما از شما و آنچه غیر از خدا می‌پرستید بیزاریم؛ ما نسبت به شما کافریم؛ و میان ما و شما عداوت و دشمنی همیشگی آشکار شده است/ترجمه مکارم شیرازی)

 

     همانطور که ملاحظه کردید، خداوند حضرت ابراهیم و پیروانش را به الگوی نیکویی معرفی کرده، زمانی که از مشرکان اعلام برائت کرده و اعلام دشمنی و کینه و بغض می کنند.

 

 

      همچنین بسیار جالب تر آن است که خداوند در چند جای قرآن، همین تعبیر "مرگ بر" را به کار برده است که در زیر آمده:

 

  • ​آیه 10 سوره ذاریات: قُتِلَ الْخَرَّاصُونَ (مرگ باد بر آن دروغگویان /ترجمه آیتی)

  • آیه 1 سوره مسد:  تَبَّتْ یَدَا أَبِی لَهَبٍ وَتَبَّ (نابود باد قدرت ابولهب، و نابود باد خودش/ترجمه انصاریان)

  • آیه 4 سوره بروج: قُتِلَ أَصْحَابُ الْأُخْدُودِ (مرگ بر شکنجه‌گران صاحب گودال (آتش) / ترجمه مکارم شیرازی)

  • آیه 8 سوره محمد: وَالَّذِینَ کَفَرُوا فَتَعْسًا لَهُمْ وَأَضَلَّ أَعْمَالَهُمْ (و کسانی که کافر شدند، مرگ بر آنان! و اعمالشان نابود باد! / ترجمه مکارم شیرازی)

  • آیه 20 سوره مدثر: ثُمَّ قُتِلَ کَیْفَ قَدَّرَ (باز هم مرگ بر او باد، چگونه سنجید؟ / ترجمه انصاریان)

  • آیه 17 سوره عبس: قُتِلَ الْإِنْسَانُ مَا أَکْفَرَهُ (مرگ بر این انسان، چقدر کافر و ناسپاس است! /ترجمه مکارم شیرازی)

نمونه های دیگری نیز با همین مفاهیم در قرآن موجود است

 

 

پ) در کلام بینانگذار جمهوری اسلامی، حضرت امام


امام خمینی

 

حال نگاهی به بیانات امام خمینی(قدس سره) می اندازیم

 

  • و همه باید ‏به پدر توحید و پدر پیامبران عظیم الشأن تأسی کنند. و در سورۀ توبه که امر شد در مجمع‏ ‏عمومی در مکّه خوانده شود، می خوانیم: ‏‏و اذان من الله و رسوله الی النّاس یوم الحجّ الاکبر ان الله ‏ ‏بری ء من المشرکین و رسوله.‏ فریاد برائت از مشرکان در مراسم حج. و این یک فریاد سیاسی‏ ‏ـ عبادی است که رسول الله ، صلی الله علیه و آله و سلم، به آن امر فرمود. حال باید به آن‏ ‏آخوند مزدور که فریاد مرگ بر امریکا و اسرائیل و شوروی را خلاف اسلام می داند‏ ‏گفت تأسی به رسول خدا و متابعت از امر خداوند تعالی خلاف مراسم حج است؟ آیا تو‏ و امثال تو آخوند امریکایی فعل رسول الله ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ و امر خداوند را‏ ‏تخطئه می کنید، و تأسی به آن بزرگوار و اطاعت فرمان حق تعالی را بر خلاف می دانید و‏ ‏مراسم حج را از برائت از کفار تنزیه می کنید، و اوامر خدا و رسول را برای منافع دنیایی‏ ‏خود به طاق نسیان می سپارید، و برائت و نفرین را نسبت به دشمنان اسلام و محاربان با‏ ‏مسلمانان و ستمگران بر مسلمین کفر می دانید؟ ما امیدواریم که دولت سعودی به وسوسۀ‏ ‏این آخوندهای از خدا بی خبر گوش فرا ندهد؛ و مسلمین را، همانطور که وعده نموده‏ ‏است، در مراسم حج و برائت از کفار و مشرکان آزاد گذارد، و در این عمل الهی با آنان،‏ ‏خصوصاً زائران ایرانی و فلسطینی و لبنانی و افغانی که مورد تجاوز کفار قرار گرفته اند،‏ ‏هماهنگ شود؛ تا دشمن مشترک همۀ مظلومان را با ندای واحد به عالمیان معرفی کنند.‏ (صحیفه امام جلد 18 صص90-91)

 

 

  •  خداوند ان شاءالله ما را موفق کند به اینکه یک روزی برویم و در قدس نماز بخوانیم.‏ ‏امیدوارم که مسلمانها روز قدس را بزرگ بشمارند و در همۀ ممالک اسلامی، در روز‏ ‏قدس، در روز جمعۀ آخر ماه مبارک، تظاهر کنند، مجالس داشته باشند، محافل داشته‏ ‏باشند، مسجد داشته باشند، در مساجد فریاد بزنند. وقتی یک میلیارد جمعیت فریاد کرد،‏ ‏اسرائیل نمی تواند، از همان فریادش می ترسد. اگر همۀ مسلمینی که در دنیا الآن هستند،‏ ‏که قریب یک میلیارد هستند، اگر در روز قدس، همه بیرون بیایند از خانه، فریاد بکنند‏ ‏«مرگ بر امریکا» و «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر شوروی»، همین قول «مرگ بر‏شوروی» برای آنها مرگ می آورد. جمعیتشان یک میلیارد، ذخایرشان این همه زیاد که‏ ‏همۀ دولتها محتاج به ذخایر شما هستند. مع ذلک، شما را وادار می کنند با هم مختلف‏ ‏باشید، اختلاف کنید و ذخایرتان را ما ببریم و هیچ کدام صحبت نکنید.‏ (صحیفه امام جلد 13 صص 79-80)

 

 

  •  خط این بود که اصلاً‏ ‏امریکا منسی (= فراموش) بشود. یک دسته شوروی را طرح می کردند تا امریکا منسی بشود، یک‏ ‏دسته «الله اکبر» را کنار می گذاشتند، سوت می زدند و کف می زدند آن هم روز عاشورا.‏ ‏خط این بود که این قضیۀ "مرگ بر امریکا" منسی بشود.‏ (صحیفه امام جلد 15 صفحه 28)

 

  

 ت) در کلام مقام معظم رهبری


رهبر انقلاب


و در نهایت هم در کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی:

  • اینکه فرمود هرچه فریاد دارید، بر سر آمریکا بزنید، پشتش یک منطق محکم وجود دارد. آن منطق این است که اساس سیاست آمریکا بر افزون‌طلبی و دست‌اندازی است (منبع)

  •  ارزشهای انسانی در آنجا لگدمال شده است؛ تبعیض، اختلاف، نژادپرستی، لگدمال کردن حقوق بشر. «مرگ بر آمریکا» که شما فریاد میزنید، اینکه گفتند «هرچه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید»، یعنیمرگ بر این چیزها. امام به‌خاطر همین چیزها گفت که هرچه فریاد دارید، بر سر آمریکا بکشید. (منبع)

  • مراد از «مرگ بر آمریکا»، مرگ بر ملّت آمریکا نیست، ملّت آمریکا هم مثل بقیّه‌ی ملّتها [هستند]، یعنی مرگ بر سیاستهای آمریکا،مرگ بر استکبار؛ معنایش این است، این دارای پشتوانه‌ی عقلانی است؛ قانون اساسی ما به این ناطق است، تفکّرات اصولی و عمیق و منطقی بر این ناطق است و این را برای هر ملّتی که تشریح بکنیم، آن را می‌پسندند و میپذیرند و قبول میکنند.(منبع)

  • سیاستمداران آمریکایی اعتراض میکنند که چرا در راه‌پیمایی‌های ایران و در اجتماعات ایران، مردم میگویند «مرگ بر آمریکا». خب [وقتی] شما این‌جوری عمل میکنید، میخواهید مردم ایران چه بگویند؟ این گذشته‌ی شما است، این سابقه‌ی شما است، این [هم] رفتار امروز شما است. دشمنی شما حتّی بدون پرده‌پوشی است.(منبع)

  • این‌که می‌بینید ملت ما بعد از بیست‌وشش سال «مرگ بر امریکا» را فراموش نمی‌کند، به‌ خاطر این است که غفلت از توطئه‌ی استکبار جهانی همان، و اسیر توطئه شدن همان. در واقع «مرگ بر امریکا»یی که مردم ما می‌گویند، مثل همان «اعوذ باللَّه من الشّیطان الرّجیم» است که اول هر سوره‌ی قرآن قبل از «بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم» گفته می‌شود. استعاذه‌ی به خدا از شیطان رجیم برای چیست؟ برای این است که انسان مؤمن یک لحظه حضور شیطان را فراموش نکند؛ یک لحظه از یاد نبرد که شیطان آماده‌ی حمله به او و انهدام حصار معنوی و ایمانیِ اوست. «مرگ بر امریکا» هم برای این است که ملت فراموش نکند سلطه‌گران جهانی منافع سرشاری که در این کشور داشته‌اند و دست آنها کوتاه شده، از یاد نبرده‌اند. آنها همیشه دنبال این هستند که همان منافع را باز در داخل این کشور برای خودشان تأمین کنند و به قیمت نابودی استعداد جوانان و آینده‌ی این کشور، بر ثروت و علم و فناوری خود بیفزایند. پس ملت ایران دیر شروع کرد؛ از انقلاب اسلامی شروع کرد.

(امام خامنه‌ای | در دیدار اعضای انجمن‌‌های اسلامی دانش‌آموزان‌ | ۱۳۸۳/۱۲/۲۴)

 

همچنین رجوع کنید به مقاله ی "چرا با آمریکا دشمن هستیم؟"



فرزانه سادات
۱۳ خرداد ۹۶ , ۱۲:۲۰
ایشون تا کجا قراره پیش برن!!

پاسخ :

خدا میدونه
اما من مطمئنم آخرش به نفع انقلاب تموم میشه
شرمندهٔ یابن الحسن
۱۶ خرداد ۹۶ , ۱۴:۴۲
مرگ بر آمریکا

عالی بود ، تشکر

پاسخ :

لطف دارید..

یاعلی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
این وبلاگ مکانی است برای گردآوری نظرات و تحلیلهای منتقدان و تحلیلگران، پیرامون دومین دوره ی ریاست جمهوری آقای حسن روحانی، تا زوایای مختلف این دولت، در دسترس عموم دوستداران جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد و مسئولیت هر نظر و نقدی بر عهده ی منبع آن است.
Designed By Erfan Powered by Bayan