نقد و تحلیل سیاستهای دولت دوازدهم

بررسی و نقد و تحلیل عملکرد و سیاستهای دولت دوازدهم

وجه سیاسی اسلام | حقایقی که کمتر گفته اند! [پست ثابت]

چرا سیاست؟

"سیاست پدر و مادر ندارد!"

"...کثیف است!"

"در سیاست باید دروغگو باشی!"

...


اینها چیزهایی است که تقریبا همه ما شنیده ایم! اما آیا باید از آن کناره گرفت؟

راه چاره چیست؟ اسلام و سیره انبیا و اولیا چه می گوید؟


به پاسخ این سوالات در ادامه مطلب می پردازیم


حجت الاسلام پناهیان در تجمع بزرگ در مصلای تهران به مناسبت بزرگداشت رسول اکرم(ص) که هم‌زمان از شبکه سوم سیما پخش می‌شد، پیرامون شخصیت رسول خدا(ص) سخنرانی کرد. در ادامه فرازهایی از این سخنرانی را می‌خوانید:


شاید 1400 سال است که سعی کرده‌اند وقتی ما نام شریف پیغمبر اکرم(ص) را می‌شنویم به یاد اخلاق بیفتیم نه سیاست! شاید گروهی- در طول این مدت- تلاش داشته‌اند که طوری تبلیغ کنند و طوری از دین و رسول خدا(ص) برای ما حرف بزنند که وقتی نام پیامبر(ص) را می‌شنویم به یاد مهربانی‌های او بیفتیم نه به یاد قدرتمندی او، به یاد اخلاق فردی او بیفتیم نه به یاد حاکمیت سیاسی‌ای که او دنبال می‌کرد.

به همین دلیل در بین همۀ ما، حدیث شریف «انّی بُعِثتُ لِاُتَمّمَ مَکارِمَ الاخلاق» بسیار مشهور است، با اینکه این حدیث از سندِ محکمی برخوردار نیست، بلکه از نظر سند دچار خدشۀ اساسی است، ولی بسیاری از آیات محوری قرآن و روایات با اسناد بسیار روشن و قاطع، بین ما از شهرت کافی برخوردار نیستند!

خداوند متعال خودش در قرآن کریم می‌فرماید: «وَ لَقَدْ بَعَثْنا فی‏ کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوت»(نحل/36) هر پیامبری را فرستادیم برای آن است که به مردم بگویند: «خدا را عبادت کنید و از تبعیت طاغوت اجتناب کنید.» در واقع هر پیغمبری را فرستادیم، دو هدف داشته است-که این دو هدف دو روی یک سکه هستند- یکی عبادت خدا و دیگری درگیری با طاغوت است.

تمام درگیری‌های انبیاء الهی بر سرِ مسائل سیاسی و به‌خاطر درگیر شدن با قدرت‌طلبان بوده، و الا هیچ پیغمبری را به‌خاطر اینکه درس اخلاق بدهد، کسی نمی‌کُشد!

پیامبر اکرم(ص) مسلماً به دنبال قدرت بودند، چرا که بدون قدرت، نجات بشر امکان ندارد. و همان اخلاق و معنویات و عرفانیات زیر سایۀ قدرت به بشریت هدیه می شود. زیرا این قدرت‌طلب‌ها هستند که مانع رشد انسان می‌شوند و انسان‌ها را فاسد نگه می‌دارند. امروز کلمۀ «قدرت» به‌گونه‌ای شده است که انسان بخواهد بگوید «رسول خدا(ص) دنبال قدرت بودند» باید عذرخواهی کند یا «نعوذ بالله» بگوید! یا مراقبت کند که دیگران چه برداشتی می‌کنند!

رسول خدا(ص) یک سیاستمدار بزرگ بود. و ما باید برای تبلیغات دینی در جامعۀ خودمان متأسف باشیم که تصویر دقیق و صحیحی از رسول خدا(ص) به جامعه ارائه نداده‌اند. ما باید برای تعلیم و آموزش دینی در جامعۀ خودمان متاسف باشیم که تصوّر دقیقی از کاری که پیامبر(ص) انجام داد و آن چیزی که در تاریخ عیناً رخ داده، به مردم نداده‌اند.

بزرگترین اقدام فرهنگی در یک جامعه این است که قدرتمندان آن جامعه، افراد صالحی باشند. ریشۀ دینداری و معنویت در جامعۀ بزرگ امروز ما قوانینی است که در مجلس شورای اسلامی تصویب می‌شود.

اگر بسیجی‌ها می‌خواهند از انقلاب و معنویت خود محافظت کنند، اگر می‌خواهند برای امام حسین(ع) سینه بزنند، هیات‌های مذهبی و مبلغان دینی باید به سراغ قانون‌گذاران و مجریان قانون جامعه بروند، ابتدا باید آنجا را اصلاح کنند.

پیغمبر اکرم(ص) قبل از اینکه به مدینه برود و در مدینه کار تبلیغی خودش را شروع کند، و قبل از اینکه در مدینه مسجد بنا کند، و قبل از حضور خودش و نزول آیات قرآن در مدینه، برای مدینه فرماندارِ درست تعیین کرد. تا وقتی فرمانداران و مسئولانِ درست، در یک جامعه حاکم نباشد، کارِ فرهنگی کردن «شوخی» است! کار مسجد و محراب و منبر و تبلیغ داشتن هم «شوخی» است!

حمیدرضا وجدانی
۲۵ خرداد ۹۶ , ۱۸:۲۰
سلام
بسیار خوب گفتید
متاسفانه جامعه به خواندن کتاب های تاریخی دوران مدرسه کفایت میکند و تاریخ رو مطالعه نمیکند
یا علی
التماس دعا

پاسخ :

ممنون از نظرتون...

شما هم انقلاب، و بنده رو از دعای خیرتون فراموش نکنید
حوا بانو
۲۶ خرداد ۹۶ , ۱۹:۱۹
سلام.
عالی بود این پست. نمی دونم چرا برخی دین رو از سیاست جدا می دونن؟؟؟؟

پاسخ :

ممنون از شما...

حضرت علی (علیه السلام) وقتی دید مردم نماز مستحبی رو به جماعت میخونن، تذکر داد اما گوش نکردند؛ ولی دیگه چیزی نگفت

اما در سیاست، جنگ با معاویه رو یک روز هم به تاخیر نینداخت...
محمد قاضی
۲۷ خرداد ۹۶ , ۲۳:۵۳
سلام
وبلاگ خوبی دارید.
دنبال می کنم.

پاسخ :

ممنون از شما...

شما هم دنبال شدید
یاعلی
شرمندهٔ یابن الحسن
۲۹ خرداد ۹۶ , ۰۴:۲۲
خداقوت

پاسخ :

خیلی ممنون


جهاد خستگی ندارد...
محمد قاضی
۰۸ تیر ۹۶ , ۱۸:۲۶
خیلی ممنون
ان شاءالله اون مطالب ادامه داره .
ساختارهای آتش به اختیار نمونه هم ضمن همین مطالب بیان می شود ان شاءالله.

پاسخ :

خداروشکر 
ALI marefat
۰۹ تیر ۹۶ , ۰۰:۱۵
البته مساله به این سادگی نیست،آنچه که مردم شاید می بینند تقابل قدرت با ارزش هست که می گویند سیاست پدر مادر نمی شناسد.شاید..یا بحث ساختار و بستر تاریخی ست که باید مبنایی کار کرد.

پاسخ :

سلام دوست گرامی
بله؛ حرف شما درسته که باید ابعاد گسترده تری از این موضوع کار بشه که شاید انشاءالله در آینده در همین جا قرار بگیره. اما هدف از این پست اینه که اجمالا هدف از ایجاد این وبلاگ رو بیان کنه و مردم رو نسبت به سیاست کشور حساس تر بکنه تا بینش و درک سیاسی اجتماعی بالاتر بره
فرزانه سادات
۱۱ تیر ۹۶ , ۰۲:۳۱
عالی بود

پاسخ :

ممنون از حضور و نظرتون
فاخته ..
۱۱ تیر ۹۶ , ۱۱:۴۷
دقیقا همینطوره که فرمودید.
درد اونجاست که این حرفارو بچه مذهبیا هم قبول نمیکنن گاهی.چه رسد به بقیه

پاسخ :

بله, باید فرهنگ سیاسی جامعه افزایش پیدا کنه.
انشاءالله بخش مفصلی رو به این قسمت اختصاص خواهیم داد
فاخته ..
۱۱ تیر ۹۶ , ۱۳:۴۹
ان شالله موفق باشید

پاسخ :

ممنونم...

یاحق
پیام غدیر ...
۲۸ تیر ۹۶ , ۱۱:۳۴
شهادت جانسوز رئیس مذهب شیعه امام جعفر صادق علیه السلام تسلیت باد.

پاسخ :

سلام...

بر تمام مسلمین جهان تسلیت
پیام غدیر ...
۲۱ مرداد ۹۶ , ۱۰:۲۶
جالب بود ممنون

پاسخ :

خواهش می‌کنم...ممنون از شما
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
این وبلاگ مکانی است برای گردآوری نظرات و تحلیلهای منتقدان و تحلیلگران، پیرامون دومین دوره ی ریاست جمهوری آقای حسن روحانی، تا زوایای مختلف این دولت، در دسترس عموم دوستداران جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد و مسئولیت هر نظر و نقدی بر عهده ی منبع آن است.
Designed By Erfan Powered by Bayan