نقد و تحلیل سیاستهای دولت دوازدهم

بررسی و نقد و تحلیل عملکرد و سیاستهای دولت دوازدهم

واکنش مجلس خبرگان،آیت الله اراکی و مکارم درخصوص سخنان روحانی + پاسخ ایشان

بیانیه مجلس خبرگان درخصوص سخنان روحانی درباره دموکراسی و انتخاب حضرت علی(ع)


در پی طرح برخی شبهات پیرامون نقش مردم در حکومت اسلامی از سوی رییس‌جمهور، مجلس خبرگان رهبری در بیانیه‌ای نسبت به طرح مسائل تفرقه‌آمیز در جامعه هشدار داد و اعلام کرد:

  • در روزهای اخیر مطالبی پیرامون «مشروعیت» و «مقبولیت» حکومت اسلامی و تصدی ولایت و حاکمیت مبتنی بر آراء مردم با استناد به کلمات امیرالمؤمنین(ع) در جامعه مطرح شد که با برخی مبانی دینی اعم از مبانی دینی اهل سنت و تشیّع که در فقه سیاسی اسلام مورد بحث قرار گرفته، متعارض و ناسازگار است.
  • بعد از قرآن باید به مسأله غدیر و نصب حضرت علی(ع) در آن جمع کثیر بی‌سابقه توجه کرد، بعد هم خطبه‌های متعدد نهج‌البلاغه و نامه‌ها که همه صریح و گویا است.

  • باید به این گوینده گفت «حفظت شیئا و غابت عنک الاشیاء». خود امیرالمؤمنین(ع) بعد از ارتحال پیامبر (ص) حق حکومت خود را مطالبه کرده است.

  • بیعت با پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) به معنای مشروعیت‌بخشی به حکومت پیامبر و یا امام توسط مردم و بیعت‌کنندگان نمی‌باشد بلکه تأکیدی بر اعلام وفاداری و پیروی و فرمانبری از رهبران الهی است. بنابراین، نباید آن را با رأی مردم و انتخابات در دوران معاصر مقایسه کرد.

  • به طور خلاصه؛ اگر حضرت در ابتدا بیعت را نپذیرفت بخاطر شناخت جامعه و نقض‌کنندگان و فتنه‌های آینده بود. لذا شرط می‌کند که اگر بیعت آنان را بپذیرد به نظر خودش عمل خواهد کرد.



آیت‌الله اراکی در واکنش به سخنان روحانی: اینکه کسی بگوید مردم به حاکم حاکمیت می‌دهند، شرک در حاکمیت خداست/ عجیب است بعضی‌ها ادعای آشنایی با دین دارند اما به مسائل بدیهی بی‌توجهند

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در واکنش به سخنان روحانی درخصوص دموکراسی و مبنای ولایت از نگاه حضرت علی(ع):
🔹مشروعیت حاکمیت عقلا محال است که از سوی مردم باشد. چون تامین مشروعیت حاکمیت از سوی مردم به معنای عصمت مردم است به معنای عصمت اکثریت است و عصمت اکثریت عقلا باطل است.
🔹این نظریه‌ای که می‌گوید حق مشروعیت را مردم به حاکم می‌دهند سخن غربی‌هاست نه اسلام. فلسفه سیاسی مبتنی بر نفی خدا مشروعیت و قدرت را یکی می‌داند.
🔹عجیب است که بعضی‌ها ادعا می‌کنند که در مسائل دینی آشنا هستند و می‌خواهند به این مسائل بدیهی و روشن بی‌توجه باشند.
🔹باید روشن شود که ما خدا را حاکم می‌دانیم یا نمی‌دانیم. اگر کسی بگوید مردم به حاکم حاکمیت می‌دهند این یعنی شرک در حاکمیت خداوند. معنی‌اش این است که ما در برابر خدا قائل به حاکم باالذات دیگری هم هستیم.


آیت الله مکارم شیرازی بامداد امروز در مراسم احیای شب قدر در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) با انتقاد از سخنان اخیر روحانی گفت:

یکی از دولتمردان گفته است که مبنای ولایت از دیدگاه امام علی(ع) نظر مردم بود و دموکراسی میراث این امام معصوم است، این حرف عجیبی است، او یک صفحه از نهج البلاغه را دیده و بقیه را ندیده است.

نباید بگوییم که حاکم را رای مردم تعیین می‌کند، رسول اکرم(ص) فرمود که تعیین جانشین من با خدا است و خداوند به هر کسی که خواست، ولایت می‌دهد و کتاب‌های زیادی در خصوص غدیر نوشته شده است.

امام با رای مردم انتخاب نمی‌شود و نباید با یک صفحه نهج البلاغه، نظام حکومتی اسلام را دگرگون نشان بدهیم.





پی نوشت:
پس از واکنش های گسترده به اظهارات رئیس جمهور، ایشان در ضیافت افطار با علما، توضیحاتی درباره سخنان گذشته اش ارائه کرد که در لینک زیر میتوانید بخوانید:


شرمندهٔ یابن الحسن
۳۰ خرداد ۹۶ , ۱۶:۲۲
أعوذبالله

پاسخ :

...
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
این وبلاگ مکانی است برای گردآوری نظرات و تحلیلهای منتقدان و تحلیلگران، پیرامون دومین دوره ی ریاست جمهوری آقای حسن روحانی، تا زوایای مختلف این دولت، در دسترس عموم دوستداران جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد و مسئولیت هر نظر و نقدی بر عهده ی منبع آن است.
Designed By Erfan Powered by Bayan