نقد و تحلیل سیاستهای دولت دوازدهم

بررسی و نقد و تحلیل عملکرد و سیاستهای دولت دوازدهم

تحلیل | علاقه ناگهانی دولت به برنامه فضایی!

زهرا طباخی:چرا برنامه فضایی کشور که به حکم رئیس جمهور تعطیل شده بود در پاسخ به نقض برجام، بازگشایی می شود؟پشت پرده گره زدن برجام به پرونده موشکی چیست؟ بازگشایی باب مذاکرات جدید با آمریکا؟



 برای سومین بار پس از نقض جدی برجام توسط آمریکا، ایران دست به آزمایش موشکی زد. هر سه پرتاب توسط زیرمجموعه های دولت از جمله وزارت دفاع و سازمان صنایع فضایی کشور به عنوان زیرمجموعه وزارت ارتباطات صورت گرفته است. 

 نخستین بار دقیقا سه ماه پس از امضای برجام در مهرماه 1394 موشک عماد توسط وزارت دفاع پرتاب شد که حرف و حدیث بسیاری به همراه داشت. 

بار دوم هشت ماه پس از برجام، در 29 اسفند 1394 آزمایش موشکی توسط وزارت دفاع داشتیم و اکنون نیز ماهواره بر سیمرغ پس از چند سال خاک خوردن در انبار زیرمجموعه وزارت ارتباطات، پرتاب شد. 


▪️یکی از پروژه های عجیب دولت یازدهم انحلال پژوهشگاه فضایی ایران با دستور حسن روحانی و تقلیل سطح سازمان به زیرمجموعه دو وزارت خانه جهاد کشاورزی و ارتباطات و معاونت علمی ریاست جمهوری بود. به نحوی که تعداد قابل توجهی از دانشمندان فضایی کشور بیکار شدند و چهره های شاخص نیز به آمریکا و اروپا مهاجرت کردند. محمود واعظی پس از تکه تکه کردن ساختار برنامه فضایی به حکم دولت، گفته بود: نباید به گونه‌ای رفتار شود که فناوری فضایی به سرنوشت فناوری هسته‌ای دچار شود؛ در این راستا باید شعارهایی که لازم نیست داده نشود و پخته‌تر عمل کنیم که از حواشی به دور باشیم!


▪️امروز تیتر یک بی بی سی این بود که برنامه موشکی ایران، "برجام" را در معرض نابودی قرار داده است. نمایه ای که منجر به صدور بیانیه مشترک کشورهای اروپایی و آمریکا در محکومیت ایران شد. خبر تصویب لایحه تحریم های جدید علیه ایران را از سرخط  خارج کرد و به جای برجام، برنامه موشکی ایران را در معرض توجه جهانی قرار داد. سوال این است که آیا دولت تصمیم دارد برنامه موشکی را به برجام گره بزند؟! چرا در پاسخ به نقض مکرر برجام به جای مقابله به مثل در برنامه هسته ای از حربه پرتاب موشک استفاده می شود؟آیا دولت به دنبال باز کردن باب مذاکره با غرب پیرامون برنامه موشکی است؟


▪️پیش تر در 21 فروردین 1395، پس از آزمایش موشکی وزارت دفاع دولت روحانی، جان کری در بحرین از برجام 2 سخن گفته بود. وی در 16 دی 1395 نیز تاکید کرد: مذاکرات با تهران برای عقب نشاندن ایران از ساخت بمب اتم، به نتیجه رسید و حالا دولت بعدی آمریکا باید ضمن ادامه اعمال فشار بر ایرانی‌ها، برای عقب نشاندن برنامه موشکی ایران تلاش کند.

منبع

تنها ...
۰۹ مرداد ۹۶ , ۲۳:۴۵
متشکرم
سجاد مقید
۱۱ مرداد ۹۶ , ۱۵:۴۴
تحلیلتون کاملا منطقی به نظر میرسه ولی فقط میتونیم دعا کنیم که اینطوری نشه

پاسخ :

انشاءالله...
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
این وبلاگ مکانی است برای گردآوری نظرات و تحلیلهای منتقدان و تحلیلگران، پیرامون دومین دوره ی ریاست جمهوری آقای حسن روحانی، تا زوایای مختلف این دولت، در دسترس عموم دوستداران جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد و مسئولیت هر نظر و نقدی بر عهده ی منبع آن است.
Designed By Erfan Powered by Bayan