نقد و تحلیل سیاستهای دولت دوازدهم

بررسی و نقد و تحلیل عملکرد و سیاستهای دولت دوازدهم

تیم اقتصادی دولت دوازدهم؛تغییر یا جابجایی مهره ها؟

محمد ایمانی: تحول در تیم اقتصادی کابینه دوم روحانی، احتمالا فراگیرترین انتظاری است که افکار عمومی ( اعم از موافق و مخالف وی) دارند. آقای روحانی نیز وعده کرد که به این مطالبه عمومی جامه عمل بپوشاند. اکنون که فهرست گزینه های روحانی برای وزارت تقریبا نهایی شده ، آن امید و آرزوی مورد اتفاق افکار عمومی چه قدر عملی شده است؟

♦️ خبرهای منتشره از سوی رسانه های دولتی می گوید تغییر جدی در تیم اقتصادی دولت جدید پدید نیامده  و حداکثر بازیکنان جا به جا شده اند. مثلا از فوروارد به هافبک یا دفاع یا بر عکس منتقل شده اند اما تیم همان تیم است.


جهانگیری معاون اول روحانی ، ستاد اقتصادی دولت را مدیریت می کرد که با وجود برخی اختلافات جدی با روحانی ابقا شده است.


محمد شریعتمداری قرار است از معاونت اجرایی رئیس جمهور به وزارت صنعت، معدن و تجارت برود و جانشین وزیر 72 ساله ای شود که اجبارا باید برای دومین بار بازنشست می شد. هرچند نعمت زاده تا همین اواخر از اینکه دولت یک ریال یارانه به بخش صنعت اختصاص نداده، شاکی بود.


♦️ولی الله سیف گفته است رئیس‌کل بانک مرکزی خواهد ماند. بیژن زنگنه ، محمود حجتی، عباس آخوندی و علی ربیعی نیز در وزارتخانه های نفت، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، و رفاه و کار ابقا شده اند.


 طیب نیا در حالی که نقطه قوت حساب می شد، ظاهرا در کابینه جدید حضور ندارد و از محمد نهاوندیان رئیس دفتر کنونی روحانی به عنوان گزینه وزارت اقتصاد نام برده می شد.


برخی خبر ها هم می گویند احتمال دارد نوبخت (رئیس فعلی سازمان برنامه و بودجه) به عنوان وزیر اقتصاد معرفی شود که در این صورت نهاوندیان، جانشین نوبخت در سازمان برنامه و بودجه خواهد شد. جمشید انصاری رئیس سازمان امور اداری و استخدامی نیزمانند سیف گفته است " در دولت آینده در همین مسئولیت فعلی خواهم بود".


 واعظی از وزارت ارتباطات به دفتر رئیس جمهور - جایی که نهاوندیان بود - می رود و معاون وی (آذری جهرمی ) نامزد وزارت ارتباطات است. از تیم اقتصادی لایه دوم ، چیت چیان حذف شده و حبیب الله بیطرف جانشین وی شده است.


 چنان که از مجموع این اخبار معلوم است ، یار و ظرفیت و برنامه و ایده چندان جدیدی به تیم اقتصادی دولت اضافه نمی شود. در واقع 95 درصد این افراد در تیم اصلی و حلقه اول روحانی حضور داشته اند. این در حالی است که عمده مانور دولت در یک سال گذشته روی رشد بی کیفیت  ( حاصل از افزایش فروش نفت ) بوده  که امسال امکان تکرار ندارد. اما از آن طرف درباره انواعی از شاخص ها مثلا نرخ تورم و بیکاری و رکود  و بدهی های دولت و میزان نقدینگی و واردات با افزایش مواجه شده ایم.

مهندس رضا عباسی
۱۲ مرداد ۹۶ , ۱۵:۱۳
سلام
تحلیل های خوبی دارین
دوست داشتی بیا وب همدیگه رو دنبال کنیم

پاسخ :

سلام.
ممنون
دنبال شدید
تنها ...
۱۲ مرداد ۹۶ , ۱۵:۳۲
تشکر

پاسخ :

خواهش میکنم
سید محمد موسوی
۱۲ مرداد ۹۶ , ۱۶:۳۶
امیدوارم هر چی بشه، و هر کی بیاد، یه جوری این "ابتکار" بره! بابا مُردیم تو اهواز! :(

پاسخ :

انشاءالله هرچه که خیره...

به قول آقای رئیسی، مشکل هوای اهواز هم قابل پیش بینی بود، هم پیشگیری، هم قابل حل...اما متاسفانه...
بگذریم
سجاد مقید
۱۴ مرداد ۹۶ , ۱۱:۰۱
به هیچ وجه امیدی به تحول اقتصادی ندارم ولی به شدت نگران فاجعه فرهنگی و اجتماعی در چهار سال آینده هستم

پاسخ :

سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۳۹
وَلا تَهِنوا وَلا تَحزَنوا وَأَنتُمُ الأَعلَونَ إِن کُنتُم مُؤمِنینَ﴿۱۳۹﴾
و سست نشوید! و غمگین نگردید! و شما برترید اگر ایمان داشته باشید!

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
این وبلاگ مکانی است برای گردآوری نظرات و تحلیلهای منتقدان و تحلیلگران، پیرامون دومین دوره ی ریاست جمهوری آقای حسن روحانی، تا زوایای مختلف این دولت، در دسترس عموم دوستداران جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد و مسئولیت هر نظر و نقدی بر عهده ی منبع آن است.
Designed By Erfan Powered by Bayan