نقد و تحلیل سیاستهای دولت دوازدهم

بررسی و نقد و تحلیل عملکرد و سیاستهای دولت دوازدهم

مناظره جنجالی موافق و مخالف برجام در تلویزیون

دو روز پیش مناظره ای زنده در برنامه ثریا - که از صداوسیما پخش شد - بین موافق و مخالف برجام، که آقایان جبرائیلی و رحمانیان بودند شکل گرفت.

(فیلم کامل مناظره را می توانید از اینجا مشاهده و دانلود کنید)


بخش هایی از مناظره را در ادامه میخوانید:



مهدی رحمانیان، مدیر مسئول روزنامه شرق:
🔹من موافق نظر آقای جبرائیلی نیستم. شما تمام مسائل جهان اسلام را به حوادث ۸۸ ربط می‌دهید. آقای ظریف این موضوع را تکذیب کردند.آقای روحانی نگفتند آمریکا کدخداست و اشاره ایشان به اروپایی‌ها بود و اینکه اگر شما می‌گویید آمریکا کدخداست، باشد حالا می‌رویم و با کدخدا صحبت می‌کنیم.
🔹ما در برجام پیروز شدیم، وظیفه برجام این نبود که تمام مشکلات قبل و بعد از برجام را حل کند و معضلات ۴۰ ساله ما با آمریکا حل کند.
🔹یک ایران هراسی قبل از برجام بوجود آمده بود، مبادلات بانکی نداشتیم، نمی‌توانستیم نفت بفروشیم، هواپیماهای ما نمی‌توانستند سوخت گیری کنند.
🔹تیم قبلی کارش فقط این بود که بروند و بنشینند و درباره مکان بعدی مذاکرات صحبت کنند و توافق کنند.


سید یاسر جبرائیلی، کارشناس اقتصاد سیاسی:
🔸آیا شما فیلم پخش شده از آقای ظریف را ندیده‌اید. آیا شما برجام را خوانده‌اید؟ آیا انصاف است که اینطور درباره تیم قبلی صحبت کرد، توافق آلماتی را فرآموش کردید؟
🔸شما امروز می‌گویید که برجام نمی‌خواست مشکلات جهان اسلام را حل کنید. اما قبلا شما در روزنامه خود اینطور تیتر می‌زدید: اینک بدون تحریم، خلاص شدیم، تحریم خاک شد، امضای کری تضمین است، ۲۵۰۰ میلیون دلار از تاخیر برجام ضرر کردیم و آمدید عبارت آقای برژینسکی را تیتر کردید که «پیروزی بدون جنگ».
🔸آقای روحانی گفتند تمام تحریم‌های اقتصادی و... لغو خواهد شد. شما یک آینده تخیلی و غیرواقعی از فضای بعد از برجام نشان دادید.چرا روزنامه شما امروز در سالگرد برجام هیچ مطلبی از برجام تابان نمی‌زند.آقای اوباما می‌گفت رژیم تحریم‌ها در حال فرو ریختن بود.
🔸ما می‌گوییم چرا توافق بد کردید، نه اینکه چرا توافق کردید. مسئولین بارها گفتند که آثار تحریم‌ها همچنان باقی‌ست.
🔸رویترز در گزارشی اعلام می‌کند که تهران یک بازار فوق‌العاده پر سود برای سرمایه گذاری‌ست.
🔸انگلیس ۱۱۷ درصد رشد در صادراتش به ایران بوده و ذرت دامی، سویا، تراکتور بود، ما صنعت خودرو سازیمان را به فرانسه دادیم و اکثر واردتمان تجهیزات خودرو است. همچنین آمدند و اطلاعات فاز۱۱ پارس جنوبی را گرفتند و بردند.




مهدی رحمانیان، مدیر مسئول روزنامه شرق:
🔹من شجاعت دوستان را ندارم که شب را بگویم روز است و راست را بگویم دروغه. من همچنان از برجام دفاع می‌کنم بخاطر شرایطی که در آن بودیم.
🔹برجام یکی از قابل دفاع ترین کاردر دیپلماسی دوران جمهوری اسلامی است و ما رفتیم و با ۶ قدرت جهانی نشستیم و مذاکره کردیم.
🔹الزاما ما مشکلمان تحریم‌ها نیست بلکه داخلی است و هر قوه‌ای برای خودش جزیره‌ای کار می‌کند، اتفاقا اعتراضاتی که اخیرا شد نشان از مشکلات داخلی ما است.
🔹در دولت نهم و دهم ۶ قطعنامه صادر شد که اگر ادامه پیدا می‌کرد ما نمی‌توانستیم دیگر نفت صادر کنیم.



سید یاسر جبرائیلی، کارشناس اقتصاد سیاسی:
🔸ما تا حالا ذیل فصل ۴۲ نبودیم. لطفا راجع به وعده‌هایی که دادید و مبالغه کردید جواب بدهید.آقای رحمانیان راجع به واقعیات سخن بگویید نه تخیلات.
🔸مشکلات مالی ما اصلا حل نشده و شاهدش نیز صحبت‌های آقای سیف است که گفت هیچ چیز حل نشده.
🔸برجام الان چیز قابل دفاعی ندارد و دلیل این حاشیه‌های آقای رحمانیان همین است. شما واقعا برجام را خوانده‌اید؟ من از صادق زیبا کلام پرسیدم که برجام را خوانده‌اید و صادقانه گفت که نخوانده است.شما نیز صادقانه بگویید.
🔸اروپا مقابل آمریکا نیست، آمریکا می‌گوید بیایید و مسئله موشکی وحضور درمنطقه را رها کنید و گرنه برجام را پاره می‌کنم، اروپا می‌گوید دست به برجام نزن و بیاییم و درباره مسائل موشکی و مسائل منطقه‌ای مذاکره کنیم، فرقشان فقط همین است. حساب اروپا از آمریکا اصلا جدا نیست.

@Farsna



پس از این مناظره وزارت امور خارجه نسبت به قسمتی از سخنان آقای جبرائیلی بیانیه ای صادر کرده و ایشان را با نسبتهایی مانند :  عقده گشایی، متوهم، تردست ایشان را معرفی کرده است!  (پ.ن: چند روز پیش بود که رئیس جمهور فرموده بودند همه باید نقد شوند! اما ایشان و تیم مودب تر از خودشان مستثنی هستند ظاهرا !!)


در ادامه پاسخ آقای جبرائیلی آمده است:

🔹پاسخی به بیانیه وزارت امور خارجه
🔺تردستی ژورنالیستی و صحنه سازی سیاسی، پیوند زدن برجام به آب خوردن مردم و ادعای لغو همه تحریم ها بود🔺

▫️ بسم الله الرحمن الرحیم
🔹 پیرو مناظره روز چهارشنبه 27 دیماه 96 اینجانب با آقای مهدی رحمانیان مدیرمسئول روزنامه شرق در برنامه ثریا، وزارت امور خارجه دولت آقای روحانی بیانیه ای صادر کرده و ضمن ایراد ناسزاهایی چون «تازه از راه رسیده»، «کم اطلاع»، «عقده گشا»، «مغرض سیاسی و جناحی»، «مصاحبه سخیف ساختگی»، «همنوایی با دشمنان» و...، مسائلی را مطرح کرده است که لازم می دانم نکاتی را درباره آنها متذکر شوم.
🔹 اولا از خواندن متن این بیانیه حقیقتا بسیار خوشحال شدم. وقتی شنیدم وزارت خارجه علیه این حقیر بیانیه داده، با خود گفتم لابد چونان همه بیانیه هایی که از آن دستگاه صادر می‌شود، مرا نیز به «خویشتن داری» توصیه کرده‌اند. اما با مطالعه بیانیه دیدم که خیر، وزارت خارجه ما هم می‌تواند مواضع آتشین اتخاذ کند؛ اما ظاهرا آن کلی‌گویی‌های دیپلماتیک، مصرف خارجی و این ناسزاگویی‌ها، مصرف داخلی دارد.
🔹 ثانیا جای خشنودی است که این بیانیه درباره 90 درصد اظهارات این حقیر در برنامه ثریا سخنی برای گفتن نداشته و صرفا درباره یک نکته بیانیه داده است که آن هم نه تنها تکذیبیه نیست، بلکه تائیدیه است. آن نکته، اشاره حقیر به انتشار متن برجام توسط اندیشکده آمریکایی
 International Crisis Group
 چهارده ماه پیش از توافق بود که دوستان وزارت خارجه ضمن تائید این سخن، در کمال تعجب آن را نقطه قوت مذاکره کنندگان دانسته‌اند: «اینکه در میانه راه یک موسسه مطالعاتی پیشنهادهایی را برای پایین آمدن مذاکره کنندگان آمریکایی از مواضع خود مطرح نماید و آنها هم قبول نمایند، اتفاقا نقطه قوت مذاکره کنندگان ایرانی است». همانطوریکه مشاهده می‌کنید، آقایان تکذیب نکرده‌اند که مفاد پیشنهاد ICG در برجام تکرار شده است، اما حقیقتا جای سوال است که تکرار متن پیشنهادی یک اندیشکده وابسته به دولت آمریکا -که جرج سوروس از اعضای اصلی آن است- در برجام، چگونه نقطه قوت مذاکره کنندگان ایرانی است؟
🔹 ثالثا، وزارت خارجه اظهارات این جانب را «تردستی ژورنالیستی» خوانده و گفته است «مردم فریب صحنه‌سازی‌های سیاسی مخالفان برجام را نخواهند خورد». برادران گرامی! تردستی ژورنالیستی و صحنه سازی سیاسی را کسانی انجام دادند که مدعی شدند تمامی تحریم ها در روز اجرای برجام لغو- و نه تعلیق- خواهد شد. کسانی مردم را فریب دادند که آب خوردن مردم را هم به برجام پیوند دادند. لیست این تردستی ها و صحنه سازی ها فراوان است، مکرر درباره آنها سخن گفته ایم  و صدای مقامات دولت هنوز در گوش مردم است. از دیگر سو، همه گفته ها و نوشته های منتقدان در طول مذاکرات و ادعاهای شما عالیجنابان موجود است. مردم خوب می فهمند چه کسانی دغدغه منافع ملی را داشتند و درباره این روزها انذار می دادند و چه کسانی عده ای را با «یک دلاری و هزار تومانی» وسط خیابان‌های تهران رقصاندند.
🔹 رابعا، این پرسش از جناب آقای دکتر ظریف بسیار جدی است که آمریکایی ها، چه امیدی به حضور طیف سیاسی جنابعالی در قدرت داشتند و پیروزی شما در انتخابات چه نفعی برایشان داشت که به شورای روابط خارجی آمریکا رفتید و آنها را تهدید کردید که اگر توافق نشود، مردم به افراد دیگری رای خواهند داد. «همنوایی با دشمنان قسم خورده ملت»، این رفتارهای حیرت انگیز سیاسی شماست یا نقدهای مستند ما بر برجام؟

▫️ ادامه از پست قبل‌‌  ▫️
🔹 خامسا، بارها گفته ایم و باز هم تکرار می کنیم که دو برجام وجود دارد. یکی برجام آمریکایی که متن برجام موجود با همه سوابق درخشانش است، و دیگری برجام نظام جمهوری اسلامی که اجرای آن، مشروط به شروط 9 گانه رهبر حکیم انقلاب اسلامی است، که دولت اغلب آنها را رعایت نکرده است. لذا دولت آقای روحانی حق ندارد توافق خود با آمریکایی‌ها را به پای نظام بنویسد. طبق شروط رهبر انقلاب، اقداماتی نظیر تصویب تحریم کاتسا، نقض برجام است و باید روال مصوب مجلس درباره تعهدات ایران طی شود. دولت آقای روحانی اگر مجری برجام نظام بود، تاکنون این روال مصوب را طی کرده بود.
 
🔹 سادسا، وزارت امور خارجه در پایان بیانیه خود، این حقیر را به پیگیری حقوقی تهدید کرده است. من حتما از شکایت این دستگاه استقبال می‌کنم تا در یک دادگاه علنی، ناگفته‌های دیگری را نیز بازگویم.
🔹 سابعا، در بیانیه وزارت خارجه ادعا شده است صدا و سیما با این حقیر «مصاحبه سخیف ساختگی» کرده است. ظاهرا آقایان تفاوت مناظره و مصاحبه را نمی دانند. برنامه ثریا مصاحبه یک طرفه مانند تمام مصاحبه های مقامات دولتی نبود، بلکه یک مناظره میان این حقیر و یکی از بزرگترین بزک کنندگان آمریکا یعنی مدیرمسئول روزنامه شرق بوده است. اگر تصور دوستان وزارت خارجه این است که مدیرمسئول روزنامه شرق «نقش ساختگی» داشته است، این را باید از وی سوال کنند، اما پیشنهاد اینجانب این است که در برنامه ای دیگر، یکی از مسئولان وزارت خارجه به مناظره بیایند تا مناظره، به زعم آنان، «واقعی» شود.
🔹 نهایتا از مسئولان محترم سازمان صدا و سیما درخواست می کنم به این نکته توجه داشته باشند که امروز، روز نتیجه گرفتن از تجربه برجام است. تجربه برجام، همان بی فایده بودن مذاکره با آمریکا و ضرورت بازگشت به خویشتن برای رسیدن به عزت و پیشرفت و تعالی ملت ایران است. جز با این قبیل برنامه ها، تجربه گران سنگ برجام به دست نخواهد آمد. صدا و سیما اگر در این برهه، به درس ها و تجربه های برجام نبپردازد، وظیفه خود را در حق ملت ادا نکرده است.
والعاقبه للمتقین
سید یاسر جبرائیلی
سی ام دیماه نود و شش


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
این وبلاگ مکانی است برای گردآوری نظرات و تحلیلهای منتقدان و تحلیلگران، پیرامون دومین دوره ی ریاست جمهوری آقای حسن روحانی، تا زوایای مختلف این دولت، در دسترس عموم دوستداران جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد و مسئولیت هر نظر و نقدی بر عهده ی منبع آن است.
Designed By Erfan Powered by Bayan